Door Marcia Moestoredjo

Je bent marketing- of commercieel manager bij een middelgroot bedrijf en je denkt na over de next step in digital marketing. Wat is de next step? Leuk, al die honderden mogelijkheden. Elke dag komt er wel een nieuwe dienst van Google of Facebook bij. Maar wat doe je ermee? En hoe relevant is dit voor jou?

 

Jouw content moet reterelevant zijn

Ten eerste moet jouw content reterelevant zijn. Personalisatie: boodschappen op het juiste moment, op de mobiel, op het juiste tijdstip. Wees contextueel. Daardoor is de inzet van retargeting en google tag manager nu belangrijker dan ooit. Verras je klant met jouw boodschap en creëer een WOW-effect! Maar hoe weet je nou of je relevant bent?

Doe onderzoek naar waar jouw klanten kopen, via retailers, google shopping, Instagram of Facebook. En onderzoek de manier waarop ze zich bewegen online. Vraag ook continue feedback. Ryanair is één van de merken die dit ontzettend goed doet. Ryanair gebruikt een app voor klantfeedback vóór het boarden, tijdens de vlucht en bij het offboarden. Op deze manier kunnen ze de beleving voor de klant continue aanpassen in apps.

Coolblue doet dit ook zo fucking goed! Afgelopen zaterdagavond heb ik een babyfoon besteld en zondagmiddag had ik dit pakketje al in huis. Twee dagen later krijg ik een e-mailformulier opgestuurd met het onderwerp “Marcia, heb je een minuutje?”. Natuurlijk, denk ik, want ik was zo tevreden over de snelle levertijd! En btw. ik had toch weinig zinvols te doen op dat moment ;-). De nazorg of customer care is dus net zo belangrijk.

“Customer care is the new marketing”

“Customer care is the new marketing” hoor je ook weleens. Waarom zou je investeren in advertising als 80% van je omzet van 20% van je bestaande klanten komt? Apple gebruikt ook voor een groot deel alleen hun bestaande klantenbase voor marketing doeleinden. Immers, iedereen die al een Iphone heeft, koopt toch wel weer de nieuwste versie Iphone. Als marketing manager kun je geen marketing doen als je customer care niet goed ingericht is.

Be Humourous, Helpful or Human

Ik hoor je al denken. “Leuk verhaal, Marcia, maar hoe maak ik dan de juiste content”? Of het nou gaat om tekst, video, foto en tekst, in de vorm van display ads of anders. Over het algemeen moet je content 1) grappig 2) behulpzaam of 3) menselijk zijn.

“Met één video ga je echt niet miljoenen mensen bereiken” 

In het geval van video moet je denken aan kleine, korte video’s die storytellend zijn. Die iets oplossen. Die samen een grotere campagne vormen. Denk dus groter en strategisch, want met één video ga je echt niet miljoenen mensen bereiken. Maak dan liever 100 accounts aan op social platforms. Test content. Wat vinden mensen leuk om te volgen of liken? Doe dit vervolgens op grote schaal in diverse landen.

Nog meer tips?

Ja. Namelijk de volgende:

1.      Speel met je content in op emoties en breng een verhaal. Een goed voorbeeld is de #makethefuture campagne van Shell.

2.      Test content ongoing. Werk agile in teams en gebruik diverse soorten content op diverse soorten platforms.

3.      Maak gebruik van celebrities. Hoe maak ik een compelling story? En denk na over: wat als dit mijn laatste centen zijn, welk verhaal wil ik dan vertellen?

4.      Ga systematisch en gefocust aan de slag. Kies voor één doelgroep, één richting en wees hierin gedisciplineerd.

Ik ben benieuwd wie dit al op deze manier aanpakt. Wat zijn jouw ervaringen? Heb je nog tips en tricks?

Succes!